Natuurlijk doen wij er alles aan om ervoor te zorgen dat u veilig kunt betalen met uw ICS Card. Zelf kunt u ook veel doen om misbruik te voorkomen, met deze tips.
Uw Card en uw pincode veilig houden
- Zorg er bij het betalen voor dat u altijd uw Card kunt zien. Geef uw Card niet mee aan een medewerker van een winkel of restaurant.
- Leen uw Card nooit uit.
- Houd uw pincode geheim en geef deze nooit aan een ander.
- Kies een goede pincode
- Niet uw postcode, geboortedatum
- Niet dezelfde pincode als van uw bankpas.
- Scherm uw pincode af bij het doen van een betaling.
- Bewaar de pincode niet bij uw creditcard.
- Berg uw Card direct na gebruik op, op een veilige plek.
- Niet los in uw broek- of jaszak
- Niet in een tas zonder toezicht (zoals rug- of fietstas)
- Niet in een (afgesloten) auto
- Niet in uw hotelkamer
- Niet op plaatsen waar anderen in en uit kunnen lopen (werkplek, kleedkamer).
- Check regelmatig of u uw Card nog heeft.
- Als u uw Card gebruikt, controleer dan of u uw eigen Card terugkrijgt.
- Nieuwe Card ontvangen? Log meteen in op Mijn ICS Business en controleer uw rekeningoverzicht.
Geld opnemen en betalen bij betaalautomaat
- Neem alleen geld op bij een geldautomaat als u zich veilig voelt en niet wordt afgeleid.
- Geef anderen geen kans om mee te kijken als u geld opneemt of betaalt bij een automaat. Scherm de automaat af en houd uw hand boven de hand waarmee u de pincode intoetst.
- Een veelvoorkomende vorm van fraude (vooral in het buitenland) is wanneer iemand u komt helpen als er een foutmelding op het scherm van de geldautomaat verschijnt. De helpende persoon vertelt u dan wat u het beste kunt doen. Voordat u het door heeft, is uw creditcard uit de automaat gehaald en is de fraudeur op de hoogte van uw pincode.
- Kijk of het voorzetstuk van de geldautomaat overeenkomt met de afbeelding op het beeldscherm. Lijkt het er niet op? Gebruik de automaat niet en bel de bank waarvan het automaat is. Het nummer staat er meestal op.
- Heeft u geld gepind bij een geldautomaat, maar geeft de automaat u uw geld niet? Neem dan contact op met de bank en waarschuw de politie. Als anderen u willen helpen: ga hier niet op in. Bel eventueel met de Business Card Servicedesk om uw Card te laten blokkeren.
- Controleer of het te betalen bedrag op een betaalautomaat van een winkel klopt. Moet u uw handtekening zetten? Controleer dan op de bon (waarop u uw handtekening zet) ook of het bedrag klopt.
- Neem de bon mee en bewaar deze voor uw eigen administratie. Zo heeft u altijd een bewijs als teveel wordt afgeschreven.
Veilig gebruik smartwatch en digitale creditcard
- Keuze pincode voor smartwatch. De transacties met uw digitale creditcard worden goedgekeurd met de pincode van uw smartwatch en dus niet met de pincode van uw plastic creditcard. Wij adviseren u daarom om voor uw smartwatch een pincode te kiezen die u makkelijk onthoudt, maar voor anderen niet te raden is. Gebruik daarom bijvoorbeeld niet uw postcode, geboortedatum of een deel van uw telefoonnummer en kies niet dezelfde pincode als van uw bankpas of fysieke creditcard. Vermijd ook een serie van oplopende cijfers zoals 1,2,3,4 of een serie van dezelfde cijfers zoals 0,0,0,0.
- Gebruik pincode bij betalingen via smartwatch. Om de betaaloptie op uw smartwatch te activeren, voert u de pincode van uw smartwatch in op uw smartwatch. U kunt daarna veilig betalingen doen met uw digitale creditcard zonder pincode in te toetsen. Als u uw smartwatch af doet of na 24 uur, dient u opnieuw de betaaloptie te activeren.
- Geen maximumbedrag bij betalingen via smartwatch. Bij contactloos betalen met uw bankpas/creditcard bent u gewend dat u maximaal tot € 50,- contactloos kunt afrekenen zonder pincode. Bij betalingen met uw digitale creditcard via uw smartwatch geldt dit maximum niet. U kunt zoveel afrekenen, tot zover uw bestedingsruimte dit toelaat. Om te kunnen betalen via uw smartwatch moet u altijd eerst de betaaloptie activeren met de gekozen pincode van uw smartwatch. Deze betaaloptie blijft actief totdat u uw smartwatch van uw pols afdoet of na het verstrijken van 24 uur.
- Wat te doen bij verlies/diefstal van mijn smartwatch? De betaaloptie op uw smartwatch werkt in principe niet meer als het horloge niet aan de pols zit. Een veilig idee! Als u uw smartwatch verliest of als deze gestolen wordt, verwijder dan direct uw digitale creditcard uit de app van uw smartwatch en meld het verlies/de diefstal bij ICS.
Zoekt u informatie over:
Direct telefonisch contact opnemen met ICS
Bellen met ICS-medewerker
Bereikbaar van maandag tot vrijdag tussen 8.00 en 18.00 uur. +31 (0) 20 - 6 600 666.